(TipS TrendinG) 10 Tanda-Tanda Kehamilan - Ilmu yg Berguna utk Wanita Kali Pertama Bergelar Ibu !

loading...
Kehamilan adalah merupakan satu saat yang sememangnya diidamkan oleh setiap wanita. Namun adakalanya, wanita seringkali tidak mengetahui dirinya sedang hamil terutamanya di awal peringkat kehamilan. Berikut adalah beberapa tanda awal kehamilan yang perlu diketahui.

Mengidam

shutterstock_275269628-1ShareShareShareShare

Perubahan selera makan yang mendadak boleh dijadikan salah satu petanda kehamilan. Walaupun ini tidak boleh dijadikan garis penentuan kehamilan, tetapi jika ianya diikuti dengan tanda-tanda lain (sila rujuk ciri-ciri seterusnya), segeralah berjumpa dengan doctor anda untuk pengesahan.

Perubahan pada bahagian puting

shutterstock_352427054-1ShareShareShareShare

Jika anda mula melihat perubahan pada payudara anda terutamanya warna bahagian putting payudara, ini mungkin disebabkan oleh perubahan hormon pada awal kehamilan. Warna puting akan menjadi lebih gelap dan akan terasa lebih sensitif.

Tompokan darah dan kekejangan perut

shutterstock_330109367-1ShareShareShareShare

Tompokan darah boleh berlaku seawal seminggu kehamilan. Ini kadang-kala diikuti juga oleh sedikit kekejangan seperti anda sedang mengalami haid. Proses ini adalah normal ketika sel telur mula melekat pada dinding rahim.

Sering buang air kecil

shutterstock_408118747-1ShareShareShareShare

Perubahan hormon ketika hamil adalah biasa dan ini secara tidak langsung memberi kesan terhadap sistem pencernaan badan anda. Dengan perubahan itu, sejajar dengan pembesaran bayi anda, ini akan memberi tekanan terhadap pundi kencing dan seterusnya menyebabkan anda mengunjugi tandas berulang kali.

Merasa letih

shutterstock_220778143-1ShareShareShareShare

Pasa masa tertentu, anda mungkin akan merasa penat yang amat sekali. Ini juga adalah normal ketika hamil akibat perubahan hormon progesterone. Dalam masa yang sama, kadar gula dalam darah dan tekanan darah rendah juga boleh menyumbang kepada gejala penat ini.

Perubahan pada payudara

shutterstock_180085253-1ShareShareShareShare

Perkara ini juga seringkali dilalui ketika mengalami kedatangan haid di mana, payudara akan kelihatan tegang, membesar, membengkak, sakit dan mudah sensitif terhadap sentuhan.
loading...

0 Response to "(TipS TrendinG) 10 Tanda-Tanda Kehamilan - Ilmu yg Berguna utk Wanita Kali Pertama Bergelar Ibu !"

Post a Comment

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close